Västlänken stärker hela Göteborgsregionen
Västlänken i Göteborg stärker kollektivtrafiken, staden och hela regionen.
Göteborg växer och målet är att utveckla staden till en grön och nära storstad - att bli en hållbar region. Västlänken är en viktig infrastruktursatsning för att det ska bli möjligt.
100 000 boende och 130 000 arbetande kommer att ha gång- och cykelavstånd till en pendeltågsstation i centrala Göteborg när Västlänken står klar 2026, enligt Göteborgs Stad.
Det blir en ny järnvägsförbindelse för pendel- och regiontåg. En 6 km lång tågtunnel och tre underjordiska fyrspåriga stationer byggs i centrala Göteborg. Tågkapaciteten kommer att öka och tre nya stationer gör att du kan resa både enklare, snabbare och med färre byten enligt uppgifter från Trafikverket. Västlänken gör det dessutom möjligt att knyta ihop tågtrafiken i Västsverige.
Totalentreprenaden har NCC med Eitech AB som underentreprenör. Kungälvs Rörläggeri är UE till Eitech. Slutkund är Trafikverket. Projektet hade byggstart 2018. Total kostnad beräknas uppgå till 20 miljarder kronor (2009 års prisnivå) enligt uppgifter från Trafikverket.
Deletapp Centralen pågår och Kungälvs Rörläggeri har under 2021 bland annat arbetat med tunnelavvattning och spillvatten i Centralstationen. I augusti 2022 startar arbetet på allvar med serviceschakt och pumpstationer. Kungälvs Rörlägger kommer att vara engagerade i olika byggfaser fram till augusti 2025 och Västlänken planeras öppna för trafik i december 2026.
Fakta om projektet
Byggstart: 2018
Byggtid: 8 år
Fastighetsbeteckning: Västlänken
Beställare: Eitech AB, NCC har totalentreprenad
Byggherre: Trafikverket
Entreprenadform: UE